امنیت در آسانسور کارگاهی
امنیت آسانسور کارگاهی
می 21, 2017
اجاره آسانسور کارگاهی
اجاره آسانسور کارگاهی
مارس 10, 2021
نمایش همه

افزایش عمر سرویس بکسل ها

آسانسور کارگاهی

سیم بکسل

به نوعی طناب فولادی که بیشتر به روش تاباندن تعدادی رشته سیم فلزی حول یک هسته مفتولی شکل فولادی ساخته می شود سیم بکسل می گویند. اندازه قطر سیم های بکسل از روی برچسب هایشان بیشتر بوده و هر گز کمتر از آن نیست. هسته مرکزی بخش اصلی سیم بکسل ها است که خواص خمشی و میزان نیروی قابل تحمل را نیز تعیین می کند. جنس مغزی سیم بکسل با توجه به نوع کارکرد آن می تواند از پنبه،کنف،فولاد و پروپیلن باشد.

کاربرد سیم بکسل

در هر صنعتی که حرف از جابه جایی کالا و لیفتینگ باشد استفاده از سیم بکسل نیز رایج است. سیم بکسل در کارخانه ها،کارگاه های کوچک وبزرگ،شرکت های حفاری،بندرهای کشتیرانی ،شیلات،ماهیگیری،صنایع نفت و گاز،کشتی سازی،معادن،پتروشیمی،صنایع خودرو،حمل و نقل و صنایع ریلی،شرکت های ساختمانی،شرکت های آسانسورسازی،صنایع برق و سدسازی کاربرد فراوانی دارد. طناب فولادی یا به عبارتی سیم بکسل به انواع مختلفی از آن که به صورت قدرتمند در معادن،ظریف در ترمز دوچرخه،ثابت در پل های معلق، در آسانسور و جرثقیل سازی مورد استفاده قرار می گیرند،گفته می شود.

سیم بکسل

نکاتی در رابطه با افزایش عمر سرویس بکسل های آسانسور کارگاهی

از جمله نکات مهمی که در حفظ و نگه داری سیم بکسل ها باید رعایت گردد عبارتند از:
۱_ حمل و نقل باید با دقت کافی انجام گیرد و از صدماتی که ممکن است در زمان جابه جایی صورت گیرد جلوگیری شود.
۲_برای متراژ کردن نیز طبق دستورالعمل های کارخانه تولید کننده باید عمل شود.
۳_انتخاب زمان مناسب برای نصب سیم بکسل و بررسی آن توسط کارشناسان متخصص و مجرب نیز ضروری است.
لازم به ذکر است که سیم بکسل در دوره کارکرد خود کمتر دچار آسیب دیدگی می شود و نیازی به تعویض ندارد.
برای تایید سلامت سیم بکسل بازدید های دوره ای و تست ها الزامی است. نسبت ضریب ایمنی سیم بکسل آسانسور ۱به۱۱است و برخی نیز ۱به ۲۱هستند . به طور متوسط نیز در هر آسانسور حداقل ۴ سیم بکسل استفاده می گردد و اگر بر فرض محال ۳یا ۲ رشته به طور همزمان پاره شوند، آسانسور کارگاهی دچار نقص و مشکل نمی گردد و به مقصد نهایی خود می رسد.

بیشتر بخوانید
آسانسور کارگاهی و بالابر کارگاهی

در چه زمانی باید سیم بکسل آسانسور تعویض گردد؟

برخی از شکستگی های سیم بکسل با چشم دیده می شوند ولی بعضی از شکستگی ها را باید با دستگاه های ویژه کنترل کرد.
در سیم بکسل ها شکستگی هایی که با چشم قابل رویت هستند و با دستگاه نیز تایید می گردند باید تعویض شوند. طبق بررسی های انجام یافته به طور میانگین و با توجه به رعایت نکات استاندارد باید پس از ۸_۷ سال کارکرد بالابر کارگاهی ،سیم بکسل ها تعویض گردند. زمانی که سیم بکسل ها صیقلی می شوند و پس از مدتی کشش پیدا می کنند و طولشان افزایش می باید نیز باید به فکر تعویض بود.
توجه به برخی اصول در رابطه با افزایش طول عمر سیم بکسل ها بسیار حائز اهمیت بوده و طبق استاندارد باید هر کدام در مرحله ای خاص انجام می گیرد.

روغن کاری طناب فولادی (سیم بکسل)

برای جلوگیری از زنگ زدگی و کاهش اصطکاک بین مفتول ها و رشته ها در حین تولید روغن کاری می شوند. مغزی طناب فولادی از روغن اشباع می گردد و تمامی رشته ها در روغن آغشته می شوند. با توجه به نوع جنس سیم بکسل روغن کاری به شکل های مختلف انجام می گیرد. در زمان استفاده و طول عمر مفید نیز در طی بازه های زمانی مختلف روغن کاری بر روی سیم بکسل صورت می گیرد. بهترین زمان برای روغن کاری هنگامی است که رشته ها از هم باز و یا روی قرقره پیچیده می شوند. جذب شدن روغن در این مواقع حتمی است.
روغن مناسب برای روغن کاری سیم بکسل روغنی است که به آسانی در نفوذ کرده و بخش های داخلی و خارجی آن را بپوشاند و با آب پاک و شسته نگردد.

بیشتر بخوانید
انواع آسانسور کارگاهی (بالابر کارگاهی)

چگونگی انبارکردن سیم بکسل

بهترین مکان برای انبار کردن طناب های فولادی فضاهای خشک و سرپوشیده با جریان هوایی مناسب است. کلاف ها یا قرقره به هیچ وجه نباید با زمین و دیوار برخوردی داشته باشند. برای جلوگیری از این تماس آن ها را روی پالت های چوبی قرار می دهند. پس از انبار کردن باید در بازه زمانی خاصی طناب ها مورد بازدید قرار گرفته و روغن کار شوند.

نحوه باز کردن سیم بکسل از روی قرقره یا کلاف

۱_باز کردن کلاف
با حرکت بر روی زمینی صاف و هموار این کار انجام می گیرد. کلاف های سنگین نیز باید روی یک صفحه گردان قرار داده شوند و با گرداندن صفحه طناب با احتیاط کامل باز شوند.
۲_باز کردن از روی قرقره
باید از گره خوردگی طناب جلوگیری به عمل آید. برای این کار قرقره را روی پایه ای سوار کرده به گونه ای که میله ای از سوراخ وسط آن عبور نکند تا با چرخش قرقره طناب فولادی در خط مستقیم خود باز گردد.

جهت اطلاعات بیشتر می توانید با تیم ایستا صدر و یا مشاوره در امر نصب انواع آسانسور کارگاهی و بالابر کارگاهی تماس حاصل فرمایید.
نویسنده : مهری رقمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *